Ivan Hrkaš: Isječci zaboravljenog vremena


ISJEČCI ZABORAVLJENOG VREMENA

Ivan Hrkaš

Umjetnička galerija BiH, 1. 9 – 1. 10. 2022.

 

*** 15. 9. 2022, 19:00 – Specijalno vođenje kroz izložbu s autorom, Ivanom Hrkašem

*** 20. 9. 2022, 19:00  – Razgovor s autorom, Ivanom Hrkašem, i kustosicom izložbe, Ivanom Udovičić

 

U četvrtak, 1. septembra, u 20 sati u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine bit će otvorena izložba Isječci zaboravljenog vremena fotografa Ivana Hrkaša na kojoj će uz autorove fotografije biti predstavljena i djela iz kolekcije Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine. Izložba će biti otvorena do 24. septembra 2022. godine.

“Na aktuelnoj izložbi Fragments of Lost Time Ivan pravi novi iskorak i pored 48 autorskih fotografija izlaže 28 dela iz fundusa Umetničke galerije BiH čiji su autori sa (post)jugoslovenskog prostora a sa idejom da kroz zajednički ili bliski odnos prema temi-motivu kakva je ne samo plaža nego i njoj pripadajuće i asocirajuće situacije i narativi, izložbu koncipira kao prostor dijaloških relacija istorijskih i savremenih viđenja. Dela iz različitih vremenskih perioda postavljena su tako u mrežu odnosa, veza i sučeljavanja poetika, medija, izraza, društvenih, kulturoloških, istorijskih, političkih konteksta i sadržaja, impliciranih u temama kojima se umetnici bave ili preciznije kroz motivski i ikonografski repertoar koji (ne)posredno likovno i značenjski istražuju. Hrkašev konceptulani zahvat suodnošavanja dela iz fundusa Umetničke galerije BiH sa sopstvenim radom izložbeni prostor uspostavlja kao zonu između realnosti i ne-mesta, senzibilirano i koreografisano za posmatrača ne da ih doživi evolutivno kroz vreme i geografiju, već kroz senzacije, osećanja i neizbežnu socijalnu dimenziju.“

Miroslav Karić, historičar umjetnosti

 

“Ovakav koncept donosi na likovnoj sceni osvježenje, ali ne iznenađuje jer, Ivan Hrkaš nije običan fotograf. Njegovi trenuci sadašnjosti su gotovo uvijek protkani tankim nitima ne tako davno prošlog vremena, koje se ponekad i ponegdje ukazuje još samo u arhivskim dokumentima, rijetkim kronikama i putopisima, iščezavajući istovremeno iz sjećanja preživjelih, dok i sami preživjeli ne iščeznu. A onda nastupa zaborav. Tako to obično biva od kada je svijeta i vijeka. Epohe nestaju da bi se rodile neke nove, a ono što je nekada bio život postaje arhivski zapis koji brani od zaborava, postaje sjećanje natopljeno nostalgijom ili pak priča koja, nužno i ne mora biti utemeljena na istini. Ipak, umjesto da bude kroničar svoga doba, a preko svojih fotografija arhivar ili dokumentarista, Ivan Hrkaš na svom stvaralačkom putu odabrao je potpuno suprotni smjer. Odlučio se ne oživljavati i rekonstruirati ono što je nekad bilo ili opjevati ono čega više nema, nego puno teže, ali i izazovnije, pronaći mjesta gdje to naše prošlo, davno iščezlo, još uvijek živi. U  slučaju  ove izložbe  riječ je o riječkom gradskom kupalištu Pećine, među domaćim kupačima zvano Trojka, mjestu koje možda nije jedino, ali sigurno jedno od rijetkih na kojima su se običaji pretvorili u rituale i na taj način preživjeli.”

Ivana Udovičić, historičarka umjetnosti

 

 

Biografija

Ivan Hrkaš rođen je u Sarajevu 1978. godine. Nakon završene osnovne škole odlazi u Izrael, gdje od 1992. do 1998. godine pohađa Seligsberg gimnaziju u Jerusalemu, koju završava kao đak generacije. Iako je primljen na prestižnu Akademiju likovnih umjetnosti Becalel u Jerusalemu, 1998. godine se vraća u Sarajevo i upisuje Akademiju likovih umjetnosti, smjer grafičkog dizajna. Diplomirao je 2004. godine, a 2011. godine magistrirao iz oblasti Fotografije.

Već u januaru 2005. godine asistent je na predmetu  Fotografija u klasi profesora Mehmeda A. Akšamije, u septembru 2011. godine docent, u septembru 2016 van.profesor, a u junu 2022 godine redovni profesor na oblasti Fotografija (Osnovi fotografije I i II i Fotografija I i II). Tokom 2018 godine obavlja dužnost šefa Odsjeka za Grafički dizajn, a od decembra 2021. godine je šef Katedre za Fotografiju i Multimediju. U periodu 2012-2013. godine angažiran je kao gostujući profesor na Visokoj školi za dizajn u Ljubljani (Slovenija). Posljednih 12 godina bavi se sociološkom fotografijom (intima i prostori kolektivnih sjećanja), što je i tema njegovog magistarskog rada.

Izlagao je u Bosni i Hercegovini, Austriji, Crnoj Gori, Tunisu, Sloveniji, Srbiji, Velikoj Britaniji, Hrvatskoj, Izraelu, Kini, Meksiku, SAD, te osvojio nagrade na brojnim festivalima. Radio je na organizaciji Festivala Sarajevska Zima i različitim lokalnim, internacionalnim projektima u oblasti kulture i umjetnosti. Trenutno je angažiran na projektu promocije foto-depoa Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Grafičke radove i fotografije objavljuje kako u lokalnim tako i u inostranim magazinima. U maju 2017. godine izdaje fotografsku, autorsku knjigu pod nazivom “BAMITBAH” (izdavačka kuća KultB),  kojoj je istaknuti književnik Miljenko Jergović posvetio kolumnu u Jutarnjem listu (Subotnja matineja), te uvrstio je među 17 najboljih knjiga 2017. godine (na trećem mjestu).