Izložba
SELMA SELMAN
Umjetnička galerija Bosne i Hercegovine
23. 07 – 10. 09. 2021.
Kustosica: Amila Ramović
Od 23. jula 2021. u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine je posjetioce otvorena prva bosanskohercegovačka samostalna izložba Selme Selman, čiju je pripremu u posljednje dvije godine s umjetnicom vodila kustosica Amila Ramović. Izložba pred publiku donosi 64 rada umjetnice, mahom produciranih upravo za ovu postavku.
Uz audioinstalaciju No Space (2019/2021), uvod u izložbu čini izbor Selmanina tri videorada koja kontekstualiziraju novonastalu produkciju, ali i ukazuju na kontinuitet i koncepcijsku jedinstvenost njenog cjelokupnog opusa. Videoinstalacija I Will Buy My Freedom When (2014/2018) dokumentuje njene razgovore s porodicom o vrijednosti njenog života sagledanog kroz troškove njenog izdržavanja u periodu odrastanja. Salt Water (2015/2016) suptilni je dokument prvog susreta Selmine majke Naze Abdulahi s morem: kao Romkinja bez ličnih dokumenata ona nikada nije putovala izvan granica svoje zemlje, do trenutka kada joj zakoni usmjereni ka potvrdi identiteta ratom raseljenih lica nisu omogućili da i sama dobije pasoš. Mercedes Matrix (2019) nastao je kao videodokumentacija performansa rastavljanja automobila Mercedes na festivalu Krass u Hamburgu, koji je Selma realizirala u saradnji sa svojim stalnim timom koji čine porodica i prijatelji iz zajednice, gdje performans doslovno replicira svakodnevnu aktivnost koja je osnovni izvor njihovih ličnih primanja.
Dominantni dio izložbe čine djela koja javnost do sada nije imala priliku vidjeti.
Među njima su 54 slike na pronađenim metalnim objektima, odabranim u procesu prikupljanja željeza u saradnji umjetnicinom porodicom i saradnicima. Na dvodiomenzionalnim i trodimenzionalnim objektima umjetnica interveniše akrilnom bojom, crtežom i tekstom, pri čemu pojedinačne slike funkcioniraju kao fragmenti disperzivne instalacije prisutne u cijelom galerijskom prostoru.
Monumentalni multimedijski rad Platina (2021) funkcionira kao prostorna instalacija koju čini šest olupina automobila, s kojih umjetnica u prvoj fazi performansa odstranjuje katalizatore. Katalizatori, namijenjeni pročišćavanju nečistoća izduvnih gasova automobila, paradoksalno nose u sebi plemeniti materijal – platinu. U drugoj fazi performansa umjetnica sarađuje s ekspertom za ekstrapolaciju platine iz katalizatora. Izdvojena platina zatim se, u trećoj fazi performansa, topi, te se iz nje izljeva konačni objekt – skulptura sjekire koja će u toku izložbe biti pokazana u izloženom prostoru.
Ciklus slika Dirt 0 (2021) nastao je izlaganjem slikarskog platna željeznom otpadu, te je rezultirao s četiri monumentalne površine na kojima su fiksirani ostaci željezne prašine. Selman je platna postavljala u radno vozilo svoga oca koji je na njih u periodu od mjesec dana odlagao željeznu sirovinu. Finalni proizvod, apstraktna “slika” koja vizuelno podsjeća na elitno, monumentalno, apstraktno evropsko slikarstvo, uspostavlja kritički kontrast spram načina njenoga nastanka.
Izložbena djela višestruko predstavljaju Selmanin opus u njegovoj konceptualnoj jedinstvenosti, ali su i refleksija složenosti njenog identiteta kao trajnog “drugog” – Romkinje, imigrantice i žene. U snažnoj performativnosti njenih radova prepoznaje se odraz specifične umjetničke tradicije za koju se ona opredijelila: prakse umjetnice koja etički sintetizira tehnološke i ekološke alate za rješavanje sukoba, tipične za društveni angažman. Tako nas u konačnici, ponavljajući motiv sakupljanja i recikliranja otpadnog metala, Selman poziva da propitujemo načine na koje dodjeljujemo vrijednost predmetima, radu i ljudima.
Izložba se realizira u partnerstvu Umjetničke galerije BiH s Udruženjima Akcija i Sonemus, te nizom organizacija i saradnika. Projekt su podržali Evropska unija i Vijeće Evrope kroz svoj zajednički program “Horizontal Facility za Zapadni Balkan i Tursku 2019-2022”, Fond otvoreno društvo BIH, UNESCO, UNDP, UNHCR, IOM, Ambasada Švedske, Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo, Univerzitet u Sarajevu, Trust for Mutual Understanding, Udruženje Crvena – Nona Residency, Fabrika.
Uz kustosicu Amilu Ramović, u pripremi izložbe, sudjeluje tim koji čine koordinatorica Hana Ćurak, konsultanti u produkciji Aida Kalender i Ališer Sijarić, Sanda Popovac, dizajnerica postavke, Bojan Hadžihalilović, autor vizuelnog identiteta, fotograf Damir Šagolj, te niz bosanskohercegovačkih profesionalaca u oblasti umjetnosti. Projekt je realiziran u saradnji s timom Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine koji predvodi direktor Strajo Krsmanović.
Izložba će biti otvorena za posjetioce Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine svakoga dana osim nedjelje, do 10 do 20 sati.
Selma Selman
Selma Selman mlada je svjetski poznata umjetnica i aktivistkinja koja se kroz svoj rad često bavi pitanjima relevantnim za romsku zajednicu u kojoj je i sama odrasla. Nakon studija slikarstva na Akademiji umjetnosti Univerziteta u Banja Luci, završila je magistarske studije pri programu Transmedia na Syracuse Univerzitetu, New York. Samostalne izložbe imala je diljem Balkana, kao i u Sjedinjenim Američkim Državama, Italiji i Mađarskoj. Učestvovala je u nizu značajnih internacionalnih izložbi među kojima je i “FutuRoma”, Romski paviljon pri 58. Venecijanskom bijenalu 2019. godine. Dobitnica je niza međunarodnih priznanja u oblasti umjetnosti poput Young European Artist Trieste Contemporanea Award (2017), te započinje pohađanje prestižne Rijksakademie u Amsterdamu (2021). Njeni radovi dio su umjetničkih kolekcija agnès b., Horsecross Arts Collection, kolekcije Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske, kao i drugih. Po zatvaranju njene izložbe u Sarajevu, slijedi njena velika samostalna izložba u Muzeju Fridericianum u Kasselu, zatim i projekti u Njemačkoj, Mađarskoj, Hrvatskoj, San Marinu, Rumuniji, SAD-u u periodu 2021/2022.
Amila Ramović
Amila Ramović je kustosica i muzikologinja iz Sarajeva. Karijeru je započela kao koordinatorica programa Muzeja savremene umjetnosti Ars Aevi Sarajevo (2000), i kasnije kao izvršna direktorica Fondacije Ars Aevi (2005-2017). Organizirala je desetine izložbi i projekata iz oblasti savremene umjetnosti u BiH i internacionalnim prostorima, a bila je kustosica izložbi renomiranih bosanskohercegovačkih i internacionalnih umjetnika, među njima samostalne izložbe Brace Dimitrijevića na Venecijanskom bijenalu (2009) te retrospektivne izložbe grupe Sing Sing u Muzeju moderne umjetnosti Saint Etienne (2010) i sarajevskoj Vijećnici (2011). Profesorica je na Muzičkoj akademiji i Akademiji scenskih umjetnosti Univerziteta u Sarajevu. Godine 2019. dodijeljeno joj je priznanje Honorary Fellow of Plymouth College of Art u Velikoj Britaniji.
Produkcijski tim
Direktor Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine
Strajo Krsmanović
Kustosica
Amila Ramović
Koordinatorica
Hana Ćurak
Dizajn postavke
Sanda Popovac
Vizuelni identitet
Bojan Hadžihalilović
Fotograf
Damir Šagolj
Učesnici performansa
Hajrula Selman
Muhamed Selman
Robert Džemaili
Meho Huskić
Saradnice u produkciji
Aida Adžović
Iva Vukić
Savjetnici u produkciji
Aida Kalender
Ališer Sijarić
Grafički dizajner
Esad Mulabegović
PR
Hana Ćurak
Marina Krsmanović
Dokumentacija
Faris Avdić
Luciano Perez De Savoy
Rezidencija
Nona Residency
Crvena
Tehnička postavka
Ismet Ećo
Anel Ećo
Alija Korjenić
Mirza Herović
Emir Mezit
Adnan Pertef
Muhamed Čakar
Zijad Kršo
Dušan Šuman
Haris Vojniković
Hvala
Rifat Škrijelj
Tamara Karača Beljak
Mirza Dautbašić
Siniša Šešum
Irfan Brković
Tatjana Romanić
Dragan Opančić
Filip Radunović
Bojan Stojčić
Lala Raščić
Dobrila Govedarica
Dženana Trbić
Elma Klisura Zilić
Ibrahim Masleša
Alem Carina
Anđela Čulina
Ermin Mujezinović
Mirza Mutevelić
Partneri
Vijeće Evrope
Delegacija Evropske unije u Bosni i Hercegovini
Fond Otvoreno društvo Bosna i Hercegovina
Trust for Mutual Understanding
UNESCO
UNHCR
UNDP
IOM
Ambasada Švedske
Ministarstvo kulture i sporta
Kantona Sarajevo
Općina Centar
Općina Stari Grad
Univerzitet u Sarajevu
Crvena
Nona Residency
Fabrika