Izložba fotografija Toše Dabca otvara se 04. 04. 2013.


Dana 04.04.2013. u 20.00h u Umjetničkoj galeriji BiH u Sarajevu biće otvorena izložba fotografija Toše Dabca.
Izložba obuhvata 67 fotografija iz dva Dabčeva ciklusa, „(U)lice Zagreba“ i „Drugi pogled“.
Organizator izložbe je Centar za fotografiju, film i multimediju Sarajevo, u suradnji sa Arhivom Tošo Dabac iz Zagreba.
Ovu iznimno vrijednu zbirku, danas vlasništvo Grada Zagreba i Arhiva Tošo Dabac, sarajevska će publika moći pogledati do 20.04.2013. U okviru projekta biće održana i dva predavanja o životu i radu Toše Dabca, te djelovanju i aktivnostima Arhiva Tošo Dabac.
Ovaj kulturni događaj plod je suradnje Centra za fotografiju, film i multimediju Sarajevo i Arhiva Tošo Dabac, koja je rezultirala realizacijom ove vrijedne izložbe. Suradnja kulturnih radnika obje pomenute institucije naišla je na razumijevanje gradskih uprava Zagreba i Sarajeva, koji su podržali provedbu ovog projekta, dajući mu poseban pečat uvrštavanjem izložbe u zvanični program obilježavanja šestog aprila, Dana grada Sarajeva.
Izložba obuhvaća dva ciklusa: Dabčev ciklus urbanih fotografija pod nazivom „(U)lice Zagreba“, te ciklus pod nazivom „Drugi pogled“ u kojem se Dabac potvrđuje kao moderan autor svoga doba približavajući se poetici Nove objektivnosti.

Prvim ciklusom obuhvaćen je širi vremenski raspon od tridesetih do kraja pedesetih godina. Mnoge od 58 fotografija na postavu izložbe i veći broj fotografija koje će se na izložbi projicirati, sam Dabac nikad nije razvio i objavljivao. Radi se o iznimno velikoj cjelini od preko 5000 negativa sa zagrebačkim motivima pa ova činjenica nije nimalo neobična. Selekcija radova za ovu izložbu njezinim je autoricama bila i uživanje i posao prepun dilema i predomišljanja jer je teško od dobrog odabrati najbolje. S dokumentarnog aspekta ovaj je pregled zanimljiv jer je ujedno i uvid u vremenske mjene grada Zagreba. Svoj grad je Tošo Dabac isprva, u ranijim fotografijama bilježio s mnogo empatije, intonacijom sličnom ranim Chaplinovim ili srodnim filmovima iz doba američkog i europskog nijemog filma. Dabac je pri tom uvijek znao ostati na distanci promatrača i nikad nije skrenuo u naturalističko-patetičan ton. Uvijek je imao i osjećaj za detalj, često i humor, koji često proizlazi iz supostavljanja urbanog i ruralnog u gradskom miljeu. Kasnijih pedesetih godina Dabac se pretvorio u za nijansu hladnijeg, distanciranijeg opservatora i njegovi ‘portreti’ Zagreba gube ton empatije toliko prisutan u ciklusu Ljudi s ulice. Tako Dabca na fotografijama s prizorima buffeta i kavana prepoznajemo i kao „life“ fotografa.

U ciklusu „Drugi pogled“, sastavljenom od devet fotografija, upoznajemo njegovu fotografiju u posve novom svjetlu. Novija istraživanja Tošine bogate ostavštine u cijelosti sačuvane u Arhivu TD u Ilici 17, gdje je radio od 1940. pa sve do smrti 1970. godine pokazala su do sada zanemarivan senzibilitet. Koncentracijom na detalj, eksperimentima, korištenjem žablje i ptičje iskošene perspektive, upotrebom dramatskih sjena Tošo se približio poetici Nove objektivnosti. Zagrebačka kulturna klima dvadesetih i tridesetih godina dvadesetog stoljeća omogućila je potvrđivanje fotografije kao ravnopravne grane likovne umjetnosti zahvaljujući prije svega naporima Franje Mosingera te tekstovima Ise Kršnjavog i Ljube Babića kao i gostujućim izložbama od kojih svakako treba izdvojiti Film und Foto u organizaciji Deutscher Werkbunda. Stilski pluralizam onodobne europske umjetnosti bez sumnje je, što potvrđuje i ova izložba, izazvao i brzu recepciju kod domaćih umjetnika. Tošo Dabac, koji s radom započinje u upravo spomenuto vrijeme, tih je godina sudjelovao na internacionalnim izložbama u društvu s autorima kao što su Laszlo Moholy-Nagy, Man Ray ili Edward Weston što ga čini direktnim sudionikom relevantnih zbivanja u suvremenoj fotografiji.